„Mit csináltál a rád bízott talentumokkal? Nincs más számonkérés: csak a gyermekeink tekintetében. Ahány szóra váró gyermek, a jövőnek megannyi lámpása a meglódult időben…”
Sütő András
A 2008-ban az Országgyűlés kinyilatkoztatta, hogy: „A tehetségek segítése nemzeti ügy.”, a húsz évre szóló Nemzeti Tehetség Programra – 126/2008. (XII.4.) OGY határozat - amely a nemzet fejlődése szempontjából kiemelt feladatnak tekinti a tehetségek megtalálását és segítését. Azzal, hogy a tehetségsegítést állami szerepvállalással erősíti, hatékonyabbá teszi az innovációt. Óvodai nevelésünk szempontjából döntő momentum, hogy a törvény egyértelműen meghatározta stratégiai célkitűzésében - már kora gyermekkortól szükséges a tehetséggondozás.
Tóth Ágnes – Tehetséggondozó Műhelyek Munkaközösségének vezetője
A műhely vezetését kreatív, speciális képzettségű óvodapedagógus végzi, műhely munkát segítő társa is hasonló érdeklődéssel, képességekkel rendelkezik. Csak kreatív pedagógus képes kreatív gyermekeket nevelni.
A műhelyek kialakításánál a gardneri tehetségterületek vesszük figyelembe, ezt támogatja a Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége is. Az óvodai műhelytevékenységek komplex jellegük miatt nem mindig sorolhatók egyértelműen az egyes területekhez, a mi programunkban az inter- és intraperszonális területeket minden műhelyben lefedjük, hiszen ezek az óvodások gyenge pontjai, fejlesztésüket a többi terület eredményes fejlődése miatt mindenképpen fel kell karolnunk.
Állandó kijelölt helye, és ideje van minden műhelynek, folyamatos feladatunk az esztétikus, gazdag eszköztár megteremtése a különböző kreatív műhelytevékenységekhez. A tehetséggondozóknak kiemelten szem előtt kell tartaniuk, hogy az óvodás tehetségígéret elsősorban gyermek, éppen ezért számára a fejlesztés elsődleges eszköze a az örömet, felszabadultságot nyújtó játék, a játékos tevékenységbe integrált tanulás.
Minden óvodapedagógus 3-5 éves korig a mindennapos, egyéni tehetséggondozást a saját csoportjában végzi. A több éves fejlesztések, mérések során világossá válik, hogy 5 éves kortól az iskolába készülő egyes gyermekek számára melyik az a műhelytevékenység, amelyben a gyermek önmagához mért tehetségét kibontakoztathatjuk.
Alapelveink a tehetséggondozásban
Célunk:
Az óvodapedagógus feladatai:
Óvodai tehetségmodellünk
Adaptált többtényezős óvodai tehetségmodellünk a Mönks – Renzulli – Czeizel - Nagy modelleket ötvözi, egyesíti, ezt választottuk, mivel életszerű, könnyen alkalmazható és mérhető az óvodában, alkalmazásával értelmezhetővé válnak a tehetség összetevői.
Tehetséggondozásunkról Pedagógiai Programunkban bővebben olvashat minden kedves érdeklődő.
„OKOSODÓ” ISKOLAELŐKÉSZÍTŐ PROGRAM!
A 2011.évi CXC törvény 45 §. (2) szerint az a gyermek, aki, augusztus 31-ig betölti a 6. életévét szeptembertől tankötelessé válik. A 20/2012 (VII.31) EMMI rendelet 21§. előírja, hogy a tankötelezettség megkezdésének feltétele, hogy a gyermek értelmi, lelki, szociális és testi fejlettségének állapota elérje az iskolába lépéshez szükséges szintet.
Az iskolaérettség tehát a fizikai és pszichés alkalmasságot és kognitív fejlettséget jelent az iskolai elvárásoknak való megfeleléshez.
Az „ Okosodó” iskolaelőkészítő foglalkozások célja, hogy az OH határozattal, illetve Szakértői Bizottság javaslata alapján óvodában maradó tanköteles korú nagycsoportos gyermekek azon képességeit fejlesszük, amelyek alkalmassá teszik a gyermeket arra, hogy megtanuljon az iskolában írni, olvasni és számolni, valamint, hogy megkönnyítsük a gyermekek számára az óvodából az iskolába való átmenetet. A foglalkozások során sok játékos feladattal, rengeteg fejlesztő eszközzel segítik azoknak a készségeknek és képességeknek a fejlődését, amelyek szükségesek a sikeres iskolakezdéshez.
A foglalkozások az alábbi témák mentén szerveződnek:
• finommotorika fejlesztés, írás- előkészítés (helyes ceruzafogás, helyes testtartás, szem-kéz koordináció fejlesztése),
• vizuális és auditív észlelés fejlesztése, szerialitás (sorrendiség) fejlesztése,
• matematikai és logikai képességfejlesztés (problémamegoldó gondolkodás fejlesztése, logikus gondolkodás fejlesztése, matematikai fogalmak kialakítása, szám- mennyiségfogalom kialakítása),
• szövegértés fejlesztése, beszédfejlesztés, szókincsbővítés,
• figyelem- és memória fejlesztés,
• környezetismereti képességfejlesztés,
• térben és síkban való tájékozódás,
• érzelmi intelligencia fejlesztése.
A foglalkozás előnye az alacsony létszám, 6-8 fős csoport, amely lehetővé teszi a differenciált, egyéni foglalkozást a gyerekekkel. Ügyelünk arra, hogy azonos képességű és fejlesztést igénylő gyermekek kerüljenek egy csoportba. A foglalkozások ideje: 30 perc, helye az intézményben kijelölt fejlesztőszoba.