Tehetséggondozás

 „Mit csináltál a rád bízott talentumokkal? Nincs más számonkérés: csak a gyermekeink tekintetében. Ahány szóra váró gyermek, a jövőnek megannyi lámpása a meglódult időben…”

Sütő András

A 2008-ban az Országgyűlés kinyilatkoztatta, hogy: „A tehetségek segítése nemzeti ügy.”, a húsz évre szóló Nemzeti Tehetség Programra – 126/2008. (XII.4.) OGY határozat - amely a nemzet fejlődése szempontjából kiemelt feladatnak tekinti a tehetségek megtalálását és segítését. Azzal, hogy a tehetségsegítést állami szerepvállalással erősíti, hatékonyabbá teszi az innovációt. Óvodai nevelésünk szempontjából döntő momentum, hogy a törvény egyértelműen meghatározta stratégiai célkitűzésében - már kora gyermekkortól szükséges a tehetséggondozás.

Tóth Ágnes – Tehetséggondozó Műhelyek Munkaközösségének vezetője

  • Kis Kézműves – térbeli-vizuális műhely
    műhelyvezető: Baranyai Erzsébet
    segítője: Gulykás János
    időpont: csütörtök 13.00 fejlesztő szoba
  • Daloló pacsirták – zenei műhely
    műhelyvezető: Tóth Ágnes
    segítője: Pintér Krisztina
    időpont: szerda 13.00  -  ének-zenei kuckó
  • Varázssipka – nyelvi, interperszonális meseműhely
    műhelyvezető: Dancsó Éva
    segítője: Benkő Nóra
    időpont: kedd 13.00 - tornaszoba
  • Tudorka– környezeti műhely
    műhelyvezető: Czeglédi-Germán Gréta
    segítője: dr. Szabó Tiborné
    időpont: hétfő 11.00  -  fejlesztő szoba
  • Pörgő-forgó – testi-kinetikus, zenei gyermektánc műhely
    műhelyvezető: Ledzényi Lászlóné
    segítője: Bittner Melinda
    időpont: csütörtök 13.00  -  tornaszoba
  • Hétpróbások – testi-kinetikus műhely
    műhelyvezető: Nacsa Hajnalka
    segítője: Kopanyicza Klaudia
    időpont: szerda  13.00  -  tornaszoba

           

A műhely vezetését kreatív, speciális képzettségű óvodapedagógus végzi, műhely munkát segítő társa is hasonló érdeklődéssel, képességekkel rendelkezik. Csak kreatív pedagógus képes kreatív gyermekeket nevelni.

A műhelyek kialakításánál a gardneri tehetségterületek vesszük figyelembe, ezt támogatja a Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége is. Az óvodai műhelytevékenységek komplex jellegük miatt nem mindig sorolhatók egyértelműen az egyes területekhez, a mi programunkban az inter- és intraperszonális területeket minden műhelyben lefedjük, hiszen ezek az óvodások gyenge pontjai, fejlesztésüket a többi terület eredményes fejlődése miatt mindenképpen fel kell karolnunk.
Állandó kijelölt helye, és ideje van minden műhelynek, folyamatos feladatunk az esztétikus, gazdag eszköztár megteremtése a különböző kreatív műhelytevékenységekhez. A tehetséggondozóknak kiemelten szem előtt kell tartaniuk, hogy az óvodás tehetségígéret elsősorban gyermek, éppen ezért számára a fejlesztés elsődleges eszköze a az örömet, felszabadultságot nyújtó játék, a játékos tevékenységbe integrált tanulás.

Minden óvodapedagógus 3-5 éves korig a mindennapos, egyéni tehetséggondozást a saját csoportjában végzi. A több éves fejlesztések, mérések során világossá válik, hogy 5 éves kortól az iskolába készülő egyes gyermekek számára melyik az a műhelytevékenység, amelyben a gyermek önmagához mért tehetségét kibontakoztathatjuk.

Alapelveink a tehetséggondozásban

  • Minden gyermek tehetséges valamiben, ezt a tehetségét fel kell fedeznünk.
  • Komplex tehetségfejlesztő programot működtetünk, egyszerre fejlesztjük a gyermek személyiségét és képességeit, valamint erős és gyenge oldalát. Minden esetben a gyermek pozitívumait, erősségeit emeljük ki.
  • Az optimális egyéni tehetséggondozást a játéktevékenység biztosítja, a fejlesztést speciális egyéni és mikrocsoportos formában végezzük.
  • Fontosnak tartjuk a műhelyek átjárhatóságát, azt hogy a gyermek jól érezze magát a tevékenységben. Lehetőség szerint az iskolába lépés után is nyomon követjük tehetséges gyermekeinket.
  • Csak kreatív óvodapedagógus képes kreatív gyermeket fejleszteni.
  • A családokkal együttműködve valósítjuk meg tehetséggondozásunkat.

Célunk:

  • A gyermek személyiségének figyelembe vételével átlagon felüli adottságaik, kreativitásuk, motivációjuk felfedezése, személyiségük optimális fejlesztése, önmagukhoz mérten tehetségük kibontakoztatása.
  • A gyermek együttműködésének, társas kapcsolatainak, kommunikációjának fejlesztése.
  • Az 5-7 éves illetve iskolába készülő gyermekek számára olyan műhelytevékenység biztosítása, melyben önmagához mérten kibontakoztathatja tehetségét. Ezáltal esélyegyenlőség biztosítása ennek a korosztálynak.
  • A pedagógusok módszertani kultúrájának gazdagítása.

Az óvodapedagógus feladatai:

  • A tehetségdiagnosztika rendszerének kialakítása /tehetségazonosítás, beválogatás, hatásvizsgálat/, megvalósítása, évenkénti felülvizsgálata.
  • Az egyéni képességekhez igazodó tevékenységtartalmak kimunkálása (műhelyek kialakítása), éves munkaterv, gazdag, színes tehetséggondozó programok készítése.
  • A műhelymunkákhoz szükséges személyi és tárgyi feltételek biztosítása.

Óvodai tehetségmodellünk

Adaptált többtényezős óvodai tehetségmodellünk a Mönks – Renzulli – Czeizel - Nagy modelleket ötvözi, egyesíti, ezt választottuk, mivel életszerű, könnyen alkalmazható és mérhető az óvodában, alkalmazásával értelmezhetővé válnak a tehetség összetevői.

Tehetséggondozásunkról Pedagógiai Programunkban bővebben olvashat minden kedves érdeklődő.

„OKOSODÓ” ISKOLAELŐKÉSZÍTŐ PROGRAM!

A 2011.évi CXC törvény 45 §. (2) szerint az a gyermek, aki, augusztus 31-ig betölti a 6. életévét szeptembertől tankötelessé válik. A 20/2012 (VII.31) EMMI rendelet 21§. előírja, hogy a tankötelezettség megkezdésének feltétele, hogy a gyermek értelmi, lelki, szociális és testi fejlettségének állapota elérje az iskolába lépéshez szükséges szintet.
Az iskolaérettség tehát a fizikai és pszichés alkalmasságot és kognitív fejlettséget jelent az iskolai elvárásoknak való megfeleléshez.
Az „ Okosodó” iskolaelőkészítő foglalkozások célja, hogy az OH határozattal, illetve Szakértői Bizottság javaslata alapján óvodában maradó tanköteles korú nagycsoportos gyermekek azon képességeit fejlesszük, amelyek alkalmassá teszik a gyermeket arra, hogy megtanuljon az iskolában írni, olvasni és számolni, valamint, hogy megkönnyítsük a gyermekek számára az óvodából az iskolába való átmenetet. A foglalkozások során sok játékos feladattal, rengeteg fejlesztő eszközzel segítik azoknak a készségeknek és képességeknek a fejlődését, amelyek szükségesek a sikeres iskolakezdéshez.
A foglalkozások az alábbi témák mentén szerveződnek:
• finommotorika fejlesztés, írás- előkészítés (helyes ceruzafogás, helyes testtartás, szem-kéz koordináció fejlesztése),
• vizuális és auditív észlelés fejlesztése, szerialitás (sorrendiség) fejlesztése,
• matematikai és logikai képességfejlesztés (problémamegoldó gondolkodás fejlesztése, logikus gondolkodás fejlesztése, matematikai fogalmak kialakítása, szám- mennyiségfogalom kialakítása),
• szövegértés fejlesztése, beszédfejlesztés, szókincsbővítés,
• figyelem- és memória fejlesztés,
• környezetismereti képességfejlesztés,
• térben és síkban való tájékozódás,
• érzelmi intelligencia fejlesztése.
A foglalkozás előnye az alacsony létszám, 6-8 fős csoport, amely lehetővé teszi a differenciált, egyéni foglalkozást a gyerekekkel. Ügyelünk arra, hogy azonos képességű és fejlesztést igénylő gyermekek kerüljenek egy csoportba. A foglalkozások ideje: 30 perc, helye az intézményben kijelölt fejlesztőszoba.
 

DESIGNER: A-TEAM ©
EXP